Borneoguy Jr. @ 1Borneo…

Memahami saikologi kanak2 kadangkala merumitkan tapi jika kita dapat melakukan aktiviti bersama kanak2 itu dengan bermain bersama atau mengikut rentak kesukaan dan kegemaran juga kebenciannya, kita akan mudah memahaminya dan kanak2 itu pastinya gembira dan terus dapat mengawal emosinya dan kita akan dapat menyelami emosinya, kemahuannya, karenahnya, kebenciannya dll….

Untuk kita mengikuti rentak dan karenah kanak2, kita kena bersedia dan menahan kesabaran dan mengawal emosi kita supaya tidak sesekali memarahinya, menahannya, mengubah pandangan atau hajatnya. Biasanya kanak2 ini suka disayangi, dimanja, dibelai, diikuti kehendaknya, dibiarkan apa yang disukainya dan apa jua yang dilihatnya pasti dia kehendaki atau ingin merasakannya. Mereka tidak berkata sesuatu yang melampaui batas atau berfikir seperti orang dewasa yang inginkan sesuatu tapi mereka ini lebih suka membentak dan menangis…mungkin jugak merajuk kerana tidak kesampaian hajatnya untuk mencuba atau menikmati apa yang dikehendakinya….
Anak yang manja, biasanya anak sulung sebab ibubapa telah menyayanginya awal lagi semasa lahir dan terus berkembang dewasa. Bila lahir pulak anak kedua atau adik kepada anak yang sulung (tua), maka adik ini juga ingin dimanja namun kesibukan ibubapa selalunya masih tertumpu kepada anak yang sulung apa tah lagi kalau lahir anak ketiga atau anak bungsu yang comel, cute, montel yang pastinya penghibur kepada ibubapa…maka akan tertinggallah atau berbelahlah kasih sayang kepada anak yang kedua tadi….yang selalu dimanja pada ketika itu adalah anak yang bungsu kerana masih kecil, comel dan cute….namun anak yang sulung yang telah lama merasakan kasih sayang dan kemanjaan ibubapa tadi masih meraih dan ingin menagih kasih sayang dan kemanjaannya walaupun hingga ianya dewasa……jadi untuk memanjakan semua anak2 itu memang agak merumitkan jika ianya berbelah bagi disebabkan keadaan, masa dan persekitaran. Apapun semuanya adalah anak2 yang dikasihi dan disayangi oleh kedua orang tua ibubapa…..hinggalah ibubapa menutup mata, kasih sayang mereka kekal buat selama-lamanya kepada semua anak2 itu….namun terkadangkala ada anak2 itu yang tidak menyedari akan hakikat ini, ada anak yang menderhaka, ada pula yang benci akan orang tuanya, tidak terkecuali ada pula yang sanggup menghantar orang tuanya ke runah orang2 tua….kenapa? Mungkin malas melayan karenah orang tua yang sudah lali…tak sedar diri…kencing berak di mana saja….namun terkenangkah kita masa kita kecil dari bayi lagi…kita juga kencing berak tetapi dijaga dibersihkan hingga kita dewasa dan berdirikasi sekalipun, ibubapa tetap melayan kita seadanya hingga ke akhir hayat mereka…!

Bonus riding...for highest score..!

Bonus riding...for highest score..!

We scored the highest speed..!

We scored the highest speed..!

Enjoy the riding....!

Enjoy the riding....!

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: