Kudat lagi…..gangguan hantu!

Kubura Cina, Kudat

Kuburan Cina, Kudat

Sabtu, 28hb Mac 2009

Baru jugak dr Kudat…21hb Mac..hari tu ke Banggi…..kini ke Kudat lagi…..tp kali ni atas kehendak urusan keluarga….ialah bini Cina sudah tentu kena ikut jugak sikit2 adat Cina…..bukannya apa….dalam Islam pun ada jugak acara begini….iaitu membersihkan kuburan dan membaca doa..Al-Fatihah..Yaasin…biasalah tu…..

Subuh jam 5am dah bgun…..biasalah…..ke Kudat drive sendiri..breakfast d Tuaran mkn nasi lemak panas2…minum kopi..mmg kegemaran….siap ja bertolak terus….sampai awal d Kudat…..kira check in di Hotel Ria….tp fully booked….p Marina Hotel…juga fully booked….heran btul!   Hujung2 p The Kudat Resthouse….bila check in…jumpa anak kawan sana….pun tiada room yg sesuai….tp untuk satu malam ja….dia bagi ja bilik VIP1 ja……biliknya ok….cantik besar luas…cukup…cuma saja tak ada disediakan minum….paksa p  Cafe`  d bawah tu  ja…..ok jugak cafe tu…ada byk pilihan seafood…udang, ketam, sotong, ikan besar2…..kerang, lokan,tuntul….eehhh..mcm2 lah…….test semuanya! Best…..geram…sedap!!!

Santai2 petang tgok matahari terbenam di Simpang Mengayau best jugak tu…..mentari kejinggaan…..semakin lama semakin menjunam ke dasar laut pd pandangan mata…..terasa mcm sedih pulak….sebak….mungkinkah mentari akan bersinar…sunshine….pada keesokan harinya…..Sunshine pasti ada….dunia ini belum qiamat lagi….

Balik ke Resthouse…mandi…..letih jugak jalan2 d Kudat….p shopping….beli itu ini…yg bukan2…..x perlu sebenarnya…..pas tu p makan ja….mmg sedap masakannya….puashati…geram..sedaapp! 

Dah kenyang…naik malas mau jalan2…lagi penat…dan bsok pagi awal kena bangun…..balik Resthouse……..zzzzzzzz…..ja……..siok!  Tgok TV pun boring!

Subuh lagi sekitar jam 5:15am dah bgun………ke Kuburan Cina di kaki bukit tu….masih gelap….sejuk…..berembun……samar2 kelihatan lembaga bergerak…..’hantu’ kali tu……berdiri jugk bulu roma…..namun kreta ku bawa perlahan2….mata masih tak jelas apakah lembaga bergerak2 di subuh gitu….banyak pula…berpakaian serba putih…..ada juga warna lain tp kegelapan itu membuatkn buta warna…….semakin ku hampiri semakin jantung ku berdebar kencang….laaaaaaa…bini tido pulak….dia tak nampak apa pun…dia tau sampai ja…..biarlah…jan ganggu dia…cian jugak….penat kali….its ok……bila semakin hampir….aku ternampak salah satu lembaga bergerak itu…….oooooooo……bukan hantu pulak…patutlah bergerak…manusia jugak yg punya tujuan yg sama utk bersihn kuburan….simpan bunga…pasang lilin…..dan berdoa………

Mmg tak ada hantu tp setan selalu ada!!!!  Hati2……

Pa Kung San, Kudat
Pa Kung San, Kudat

Biasanya kuburan Cina ni menakutkan tapi semkin lama semakin cantik pulak….kena simen…kena tiles…ada pulak tu mcm tempat duduk…yalah boleh buat santai2 pulak……bila dah bersih gitu…luas mata memandang…tiada apa lagi yg ditakutkan walaupun malam kah…ee….kemabang jugak bulu roma tu…tp ada juga dulu2 org dating di kuburan Cina ni……ada kisah dulu di Tawau….orang dating berduaan atas kuburan….nah melekat bah!!

“Sesungguhnya…setiap yang bernafas (bernyawa) itu pasti akan menemui maut (kematian)….”

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: